24 hodín na Amsterdam nestačí

Hneď na úvod skonštatujem, že ide len o môj subjektívny pohľad na to, či je na Amsterdam jeden deň málo alebo veľa. Ja som už z rôznych zdrojov počul, že vraj 24 hodín na návštevu hlavného mesta Holandska postačí. Po mojej prvej návšteve tohto mesta však tomuto tvrdeniu musím odporovať.

Ak vám postačí navštíviť jedno múzeum, naobedovať sa v centre mesta a spraviť si povinnú fotku na Instagram pri jednom z kanálov, tak ten deň zrejme postačí. Ak si však chcete vychutnať atmosféru mesta bez zbytočného stresu a na minútu presne naplánovaného programu, tak aj tri dni budú málo. So SimouLenkou sme do Amsterdamu prileteli v piatok ráno a odlietali v pondelok ráno. Nemali sme žiaden plán, pretože sme si mysleli, že za tri dni stihneme viac než dosť. Napriek tomu, že počasie nám nevyšlo, tak sme si to užili.

Čo ak prší? Navštívte múzeum!

Pri návšteve Amsterdamu veľmi rýchlo zistíte, že tu sú desiatky múzeí. Či už ste fanúšikom histórie, moderného umenia, alebo sa jednoducho chcete zabaviť, tak to tu nájdete. My sme sa rozhodli pre návštevu MOCO múzea. Lístky sme si kúpili predom cez ich webstránku a jeden stál 14 eur, pričom ak ste študent, tak je to len 11 eur. Nemuseli sme tak na mieste stáť v rade a dokonca sme na vstupnom pár eur ušetrili.

Túto návštevu určite do poručujem, ak máte radi moderné umenie a farebné veci. Milovníkom histórie toto zrejme veľa nedá. Aktuálne tu až do 6. januára 2020 nájdete okrem stálych expozícií výstavu diel Banksyho. Meno tohto umelca vám možno veľa nehovorí, no jeho diela určite poznáte.



Strávili sme tu zhruba hodinu a pol a jediná nevýhoda bol počet ľudí, ktorí tu v tom čase bol. Zjavne sme neboli jediná skupinka, ktorá sa upršané počasie rozhodla využiť na návštevu múzea. Od nedele do štvrtku je odtovené od 9 do 19. V piatok a sobotu až do 20. hodiny večer. Hneď vedľa MOCO nájdete tiež múzeum moderného umenia či či najväčšiu zbierku diel Van Gogha.

Chýbajú vám farby? Žiaden problém.

Ak je váš život príliš čierno-biely, tak by ste určite mali navštíviť časť Bullewijk. My sme zrovna v tejto lokalite mali hotel. Je to síce mimo centra, no metrom ste pri centrálnej stanici Amsterdamu za zhruba 15 minút. Priamo v tejto lokalite nájdete tiež obchody (napríklad TK MAX), kiná a kopec podnikov a reštaurácií.

Najviac však v tejto časti vyniká obytná zóna tvorená z viacerých bytových blokov, ktoré sú farebne oddelené. Modrý, červený, žltý a oranžový. Ja síce doteraz neviem zhodnotiť, či sa mi takýto farebný extrém páčil, zrejme by som tam bývať nechcel, no určite to bolo originálnejšie, ako tradičné slovenské paneláky.


Ružovej nikdy nie je dosť

Ak je pre vás počas dovolenky dôležité dobré jedlo, tak si v Amsterdame určite prídete na svoje. Cenovo sa nám po tejto stránke Amsterdam vôbec nezdal až taký drahý, ako sme očakávali. Ak sa chcete ísť najesť do reštaurácie, tak ceny sú podobné, ako aj v Bratislave. Samozrejme našli sa jedná a podniky, ktoré boli drahšie či lacnejšie.

Mne najviac učarovala kaviareň Blond Amsterdam, ktorú sme objavili úplnou náhodou. My sme sem zavítali v nedeľu dopoludnia. Mali síce plno, no zhruba po 5 minútach čakania sme sa dočkali voľného stolu.

Už z názvu je vám asi jasné. Že interiéru tohto podniku prevláda najmä ružová farba. Pekne to dopĺňajú vtipné (zrejme autorské) ilustrácie, ktoré nájdete dokonca aj na toaletách. Samotné jedlo mi síce dych nevyrazilo (mal som lievance), no vôbec nebolo zlé. V menu nájdete slané aj sladké jedlá a ak chcete len niečo malé, určite si na bare vyberiete z ponuky dezertov.

V pracovné dni majú otvorené od 9:30 do 17:30. V sobotu od 9:30 do 17 a v nedelu od 10 do 17, pričom kuchyna sa zatvára polhodinu pred zatváračkou.

Výhľad z vtáčej perspektívy

Ak sledujete môj Instagram, tak ste zrejme zaregistrovali našu návštevu vyhliadky A'DAM Lookout. Pri návšteve Amsterdamu som si uvedomil, že v každej metropole ktorú som navštívil, som pri svojej premiérovej návšteve cestu smeroval na nejakú atrakciu v oblakoch.

Táto vyhliadka síce nie je ani zďaleka v takej výške, ako napríklad Burj Khalifa v Dubaji, no to jej na atraktivite neuberá. Veľkým lákadlom je tu najmä hojdačka, ktorá je najvyššie položenou v Európe. Bol to skvelý zážitok, jediná nevýhoda je podľa mňa tá, že na samotnej hojdačke vás nechajú len zhruba dve-tri minúty.


Lístky si určite zakúpte predom. Doporučujem premium ticket za 24,50 eur. Okrem toho, že nebudete musieť čakať v rade na pokladňu, tak je v cene tiež suvenír v podobe magnetky, vstup do rooftop baru a dva nápoje (aj alkoholické) podľa vlastného výberu. Ceny za drinky sú pritom v Amsterdame pomerne vysoké, takže je to skvelý a výhodný benefit.

Vyhliadka je otvorená denne od 20 do 22, pričom posledný vstup je možný o 21. hodine. 

Leto? Kde?

Ja osobne som až do poslednej chvíle dúfal, že v Amsterdame budeme mať slnečno. Moje londýnske šťastie na slnečné počasie (v akomkoľvek ročnom období) však v tomto prípade neplatilo. Síce sme Amsterdam navštívili v polovici októbra, takmer celú dobu nám pršalo, pričom u nás v tej dobe bolo okolo 22 stupňov. 

Aj napriek počasiu sme za 4 dni nachodili desiatky kilometrov, v čom ma zachránili tenisky Sprandi od CCC. Bál som sa toho, že mi otlačia nohy, no nestalo sa a vydržali aj daždivé počasie. Teraz ich dokonca kúpite v zľave za necelých 18 eur.


Sumár je teda taký, že 24 hodín na Amsterdam je podľa mňa šialene málo. Jediné mesto, kde jeden deň postačí je Miláno. Aspoň z mojej skúsenosti tam nič také, kvôli čomu by ste mali potrebu ostať dlhšie nie je. 


Foto: Lenka Madlenová, Dušan Marko

Vegetarianboy

1 comment:

  1. konečne článok o amsterdame s naozaj zaujímavými tipmi :P super

    WHEN PIGS FLY

    ReplyDelete

Instagram